چگونه یک کابل خوب انتخاب کنیم

چگونه یک کابل خوب انتخاب کنیم
کاظم کاظمی

کاظم کاظمی

متخصص کابلهای کواکسیل

 

سیم و کابل  المان مهمی در صنعت و ساخت و سازها می باشد که در اکثر صنف ها کاربرد دارد و از اعضای اصلی در مجموعه های ساختمانی بشمار میاید. همانطور که می دانید وظیفه اصلی سیم و کابل ها انتقال جریان الکتریکی می باشد بنابراین اگر کابل نامناسب و بی کیفیتی مورد استفاده قرار گیرد؛ موجب خلل در ساختار ارتباطی می شود.

انتخاب یک کابل با کیفیت

کیفیت سیم و کابل برای هدایت جریان الکتریسیته اهمیت بسزایی دارد. به همین دلیل بایستی مشمول استاندارد اجباری بوده و پارامترهای کیفی آن الزامات استاندارد جهانی را داشته باشد. این پارامترها شامل جنس هادی و درصد خلوص فلز به کار رفته در آن، جنس پلیمر، مقاومت در برابر جریان الکتریکی،جنس روکش خارجی و ….هستند.

جنس هادی سیم و کابل

از بخش های مهم یک کابل می توان به قسمت هادی آن اشاره کرد که می تواند از جنس های مختلف مس، آلومینیوم و یا مس قلع اندود ساخته شود. اما میدانیم فلزاتی همچون طلا، نقره و آلومینیم از نظر انتقال جریان برق رتبه بالایی دارند؛ اما به علت گرانقیمت بودن طلا و نقره و استقامت مکانیکی کم، بهتر است در هادی ها از مس استفاده شود. این فلز در 20درجه مقاومت ویژه 8-10× 1.724 دارد.

به کارگیری هر یک از انواع هادی ها به نحوه استفاده، تطابق با استانداردهای بین المللی و در برخی مواقع سلیقه مصرف کننده بستگی دارد. اما باید توجه داشت که وزن آلومینیم 33% کمتر از مس بوده و از حسن های این فلز محسوب می شود که در خطوط انتقال هوایی بیشتر استفاده می گردد و برای افزایش استحکام مکانیکی،سیم های فولادی را به دور آنها میپیچند و یا از آلیاژ فولاد به همراه آلومینیم استفاده می کنند.

ویژگی های مهم فلز مس

  • مقاومت کم الکتریکی
  • مقاومت بالا در برابر اثرات جوی و شرایط آب و هوایی
  • استقامت مکانیکی بالا
  • انعطاف پذیری خوب

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب